måndag 19 april 2010

Kött=manligt?

För sisådär 3 år sedan hade jag aldrig i hela livet kunnat sluta äta kött. Kött var en del av min dagliga kost och grönsaker/växter var något jag definitivt åt mindre av och delvis ogillade.

Nu efter flera veckors funderingar har jag beslutat för att helt sluta äta kött. Både av miljö- och etiska själ känner jag att det är bäst så. Det är inte lika gott som det en gång brukade vara och på sistone har jag ätit allt mindre och mindre köttprodukter. Att sluta helt har därför heller inte varit några konstigheter. Men enligt ett flertal av mina manliga vänner har det låtit precis tvärtom.

"Du kan ju inte sluta äta kött, det är ju så nyttigt med massa proteiner."
"Hur länge har du tänkt att vara vegetarian då?"
"Sluta larva dig Madde, det finns inget goare än en blodig stek."
"Man blir ju inte mätt av vegetarisk kost."

Och så håller det på.

Varför är det bara mina manliga vänner som har haft invändningar? Hotas deras manlighet på något sätt när jag väljer att inte äta kött? De kanske omedvetet inser att deras jaktinstinkt har tynats bort och att deras honor har börjat att välja andra alternativ istället för ett proteinrikt och styrkegivande rött, blodigt kött. Manligt, jomenvisst, ni är så manliga så.

Mina kära (manliga) vänner,

Jag tänker vara vegetarian för att jag vill det. Jag har inte blivit influerad av någon människa utan gör det helt på mina villkor. Jag älskar vegetarisk kost och jag vill inte ha en blodig biff. Dessutom blir jag mätt och jag får i mig massor av proteiner genom exempelvis soyaprodukter och baljväxter. Er T-bone som ni jagat hem från affären intresserar mig inte. Ni anar inte hur nöjd jag är med det jag har.



From ICA you say? That don't impress me much.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar