lördag 6 mars 2010

Those damn consumers!

Jag satt på tåget ifrån Kungsbacka efter ett besök på Freeport.

Funderade mycket kring saker, som jag brukar, men särskilt över konsumtion. Jag tänkte hur urbota onödigt det faktiskt är att ständigt förnya sig hela tiden, framförallt tänkte jag på de som väldigt ofta köpte ny TV, ny mobil, ny iPod när de hade fullt funktionella elektronikprylar hemma. Varför är det så viktigt att ständigt förnya sig?

Jag tänkte på hur läskigt det faktiskt var över hur mycket vi jämt och ständigt konsumerar och hur helskotta härligt vi har det här i väst som kan duscha hur mycket vi vill, dricka hur sjutton mycket vatten vi vill och shoppa nytt nytt nytt. Vi har det så orättvist "bra" och kan lyxkonsumera på detta sättet och tänker sedan inte på konekvenserna av vårt handlande. Miljön påverkas för att vi ska konsumera på detta viset, ju mer shopping desto mer hotas klimatet.

MEN, sedan tänkte jag på mig själv. Det är ju alltid så lätt att glömma bort sig f*cking själv. Vad gjorde jag idag? Ja, just det, jag var på Freeport. Och vad gjorde jag där? Jag köpte boots. Och behövde jag dem? Inte sådär väldans mycket. Och vad gör det mig?

"Hej, jag heter Madeleine och jag är lyxkonsument"

Nästa gång ska jag hålla tankarna i styr.

1 kommentar:

  1. Tack, det var roligt att höra! Ja, det ligger i De Pijp. (Bagel and Beans)
    Jag själv shoppar inte speciellt mycket nuförtiden, kan faktiskt säga att jag har allt jag behöver. Riktigt skönt!

    http://www.natashasblogg.se/

    SvaraRadera