tisdag 13 december 2011

Det gäller att se möjligheter

För en stund sedan såg jag ut som ett fullkomligt vrak. Rödsprängda ögon, blossande kinder och tårar och snor i hela ansiktet.

Ett sådant tillfälle man är desto mindre stolt över, kan man säga.

Jag brukar, när saker och ting inte blir som jag vill, tänka extremt destruktiva tankar där jag enbart ser värsta tänkbara scenario först, för att sedan vänja mig vid det jag tänker på och sedan...

...hittar jag möjligheter.

Att gråta kanske hjälper för stunden (man får utlopp för det man är ledsen över) men i längden hjälper det dessvärre inte alls. Man kan helt enkelt inte ägna sin tid åt att gråta bort den

Jag har inte alltid varit möjligheternas madame (där fick jag till det!), och glömmer fortfarande av vad jag jobbar mot ibland, men det är fantastiskt att se att man blivit någon så mycket mer och att man utvecklats med vägen (- sin alldeles egna personliga utveckling!).

Det här med att hitta möjligheter är även något ganska färskt för mig. Jag har (som ni kanske vet) i många år varit den där lilla tjejen som inte trott särskilt höga tankar om sig själv, och som aldrig vetat att hon haft styrkan eller kunskapen att kunna förändra. I många fall har det handlat om att ändra liv och leverne, att man personligen förändrar något och att man istället för att bryta ihop snarare hittar möjligheter.

Idag handlade det om en grej som jag i början valde att tänka destruktivt om. En sak som kan vara ack så svår, men också oj så lätt. Det gäller att, som sagt, hitta möjligheter. Jag öppnade mina tankar och såg vad jag hade för chanser att göra saker och ting annorlunda. Det visade sig att det, trots ens egna motgångar, inte var så omöjligt ändå.

Så istället för att totalt deppa ihop, gjorde jag det - jag såg mina chanser.

Och det blev mycket lättare sen.
Picture: tumblr.com


Possibility recipe (aka "How I did")
1. Open your brain. Det viktigaste är att man inte låser sig vid sina tankar. Ens egna tankar har inte alltid rätt och man kan inte förutse saker och ting! 

2. Fetch the possibilities and stir them well. Hitta möjligheter i allt och skriv ner vilka möjligheter du har. (Antingen kan du göra det, eller så kan du göra det för att nå det målet). 

3. Add som creativity and colorfulness. Var kreativ, öppna dina ögon och se dig runtomkring. Du kan oftast finna det du behöver i din närhet.

4. Serve. Bon appétit!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar