tisdag 26 mars 2013

To look for all those stories waiting to be found

Livet är en berättelse. Alla händelser i ditt liv är var sina berättelser. När du frågar hur någon mår, frågar du egentligen: "what's your story?"

Vi färgas av berättelser. Det får vår svartvita vardag att bli mer sprakande, färgfull, glittrig och särskild. En berättelse kan ändra ditt perspektiv. Din perception. Din vardag. Till och med ditt liv.

Min mamma visste det inte då, men hon färgade mig. Redan vid 8 månaders ålder färgade hon mig med böcker som hon började läsa. Till följden av detta berättade jag för första gången vid 10 månaders ålder. Ett kort men koncist "ove" (vovve). Mer behövde jag inte säga om hunden som gick på stranden, min mamma förstod.

Orden som jag vid ett äldre skede lärde mig och sagorna som bildades i mitt huvud gav mig visdom och fantasi och till och med liv. Varje kväll kröp jag och min bror in till mamma och lyssnade när hon läste saga. Hennes mjuka varma röst gjorde att jag blev alldeles salig (och det gör den fortfarande).

När jag var liten hade jag flera pågående berättelser i mitt huvud om olika varelser som figurerade i mitt liv. Alla fiktiva. Jag hade otroligt många vänner och desto fler hästar som alla hade namn. Att jag kunde hålla reda på alla var otroligt, men det var just då mitt liv. Även min livlina. Mitt hopp.

Min mamma sådde vid mina 8 månader ett berättande frö. Kanske är det därför jag är särskilt förtjust i sagor och berättelser idag. Kanske är det därför jag så gärna berättar och reflekterar kring det som berättas för mig.

Det fina med berättelser är att de förändrar. Dagens berättelser kommer att skapa morgondagens du.

Härom månaden fick jag svara på en fråga som fick mig fundersam (ni vet en sådan fråga som man enbart har ett visst antal tecken på sig att besvara). Frågan löd: "What are you passionate about?". Efter en stunds tänkande svarade jag:

"I'm passionate about CSR, that companies take action in important things such as the environment and the society. I'm passionate about dreams and ideas - to push them forward, express them and develop them. I'm passionate about people, to help them, to develop their ideas into something bigger. Nothing is impossible. I'm also passionate about storytelling. I believe stories can change the world we live in."

Nu när jag tittar tillbaka på mitt svar inser jag att jag måste modifiera en del av det hela: Jag tror inte längre att berättelser kan förändra världen vi lever i, jag vet.

Så snälla, sluta aldrig berätta.

2 kommentarer:

  1. Min underbara vackra dotter. Så vackert du skriver.

    Jag är så stolt.

    mamsen

    SvaraRadera
  2. Keep on preachin'! :)

    SvaraRadera